Hopp til innhold

08.06.2024 - 19.08.2024

KATHARINA FRITSCH

Offentlig utstilling ved Vår Frue kirke, Trondheim.

Juni 2024 - august 2024.

Religiøs ikonografi, kommersialisme og en særegen fargesterk estetikk veves sammen med lokal religionshistorie, når et hovedverk av den verdenskjente tyske billedkunstneren Katharina Fritsch vises for første gang i Norge i Trondheims offentlige rom.

Katharina Fritsch, Madonnenfigur, 1987/2024. PoMo Collection. © Katharina Fritsch / BONO 2024. Courtesy Matthew Marks Gallery. Foto: Ivo Faber

Katharina Fritsch presenterte sin skulptur Madonnenfigur for første gang i 1987 på den offentlige kunstutstillingen Skulptur Projekte Münster i Tyskland. Til utstillingen ble den fargerike skulpturen av den bedende jomfru Maria plassert direkte på bakken i byens sentrale handlegate, mellom et varehus og Münsters dominikanske kirke. I øyehøyde med byens travle handlende tok skulpturen en fremtredende plass i byrommet med sin sterke gule farge og tvetydige religiøse symbolikk.

Installasjonsbilde, Skulptur Projekte Münster, 1987. © Katharina Fritsch / BONO 2024. Courtesy Matthew Marks Gallery. Foto: Thomas Ruff

Madonnenfigur er oppskalert fra en liten suvenirstatuett Fritsch hadde kjøpt i en pilegrimsby. Verket undersøker relasjonen mellom private religiøse ritualer og offentlig kommers. For Fritsch avspeiler de masseproduserte kristne suvenirstatuettene en interessant dobbelthet mellom «kirken og butikkvinduet». Denne dobbeltheten gjenspeiles i utstillingen av Madonnenfigur i Trondheims offentlige rom, plassert mellom Vår Frue kirke og handlegaten Nordre gate.

Vår Frue kirke. © Visit Trondheim. Foto: Mykola Ksenofontov

Vår Frue kirke ble oppført på slutten av 1100-tallet og var en av Trondheim første sognekirker fra Middelalderen. Kirken har i dag status som «byens åpne omsorgskirke» hvor Kirkens Bymisjon tilbyr en møteplass for mangfoldige fellesskap. Plasseringen av Fritschs Madonnenfigur ved Vår Frue kirke utvider verkets historie fra den originale utstillingen i Münster til en lokalhistorisk kontekst, med referanse til Trondheim som både pilegrimsmål og økonomisk kraftsenter for Midt-Norge. Utstillingen viser videre til spørsmål om omsorg og helse, samt føyer seg i rekken av Trondheims store eksisterende samling av kunstverk i offentlig rom.

Utstillingen og avdukingen av Katharina Fritschs Madonnenfigur (1987) er gjort mulig i samarbeid med Kirkens Bymisjon, Kirkelig fellesråd i Trondheim, Nidaros domkirkes menighetsråd, kunstneren og Matthew Marks Gallery.

Om Katharina Fritsch

I sine lett gjenkjennelige skulpturer undersøker Katharina Fritsch ulike arketypiske motiver fra både den verdslige og mytologiske verden. Disse skaper hun nøkternt med hendene fra tilfeldige gjenstander og menneskelige modeller, som ofte skifter skala og er malt i hennes særegne matte monokrome farger. Gjennom forenklede fremstillinger fremstår Fritschs skulpturer ofte som todimensjonale bilder som gir rom for forundring, refleksjon og underfundig humor.

Katharina Fritsch (f.1956, Tyskland) er en av de mest fremtredende billedkunstnere på den internasjonale kunstscenen. Fritsch har stilt ut på mange av de viktigste museene og galleriene i verden, og hennes verk finnes i samlingene til bl.a. Museum of Modern Art (MoMA) i New York og Centre Pompidou i Paris. I 2022 ble Fritsch tildelt ‘Gulløven’ på Venezia-biennalen, kunstverdenens viktigste ‘Lifetime Achievement Award’. Hun har aldri før stilt ut i Norge. Utstillingen i Trondheim er den første offisielle av henne her til lands.