
Katharina Fritschs Madonnenfigur/Madonna Figure, 1987/2024 er en skulptur i menneskestørrelse, inspirert av en liten suvenirstatue hun kjøpte i en pilegrimsby. I dette verket utforsker hun møtet mellom private religiøse ritualer og kommersialiseringen av religiøse symboler. Fritsch ser de masseproduserte kristne suvenirstatuene som et symbol på spenningen mellom tro og kommersialisering – et møte mellom kirke og butikkvindu, tro og markedsføring. Denne ideen ble ekstra tydelig da Madonnenfigur ble plassert i Trondheims offentlige rom sommeren 2024, rett mellom Vår Frue kirke og handlegaten Nordre gate.
Verket ble først vist på Skulptur Projekte Münster i 1987, hvor den store, fargerike statuen av en bedende jomfru Maria ble plassert i byens travle handlegate, mellom et varehus og en kirke. Skulpturen, med sin sterke gule farge, fanget folks oppmerksomhet, og reaksjonene var blandede. Noen behandlet den med respekt, mens andre vandaliserte eller prøvde å stjele den. I løpet av de seks månedene utstillingen varte, ble figuren ødelagt flere ganger, og måtte repareres. Dette sier neo om hvor sterkt verket påvirket publikum, og hvordan det utfordrer følelser og holdninger til religiøse symboler.