
Anne Imhofs "scratch paintings" er en kraftfull serie av kunstverk, hvor hun lager dype riper på aluminiumsplater dekket med speilblank billakk. Det ser ut som om noen har brukt en nøkkel for å ripe opp en bil, i en voldsom utblåsning av frustrasjon. Selve handlingen er fysisk, samtidig som den uttrykker en emosjonell eksplosjon.
Disse verkene skiller seg fra tradisjonelle malerier, fordi Imhof fjerner deler av materialet når hun lager ripene, i stedet for å legge til noe på lerretet. Denne teknikken gir bildene en spesiell kraft og intensitet, og kan minne litt om graffiti. Kanskje får du også assosiasjoner til gamle hulemalerier og helleristninger? På denne måten fungerer Imhofs kunst som et uttrykk for menneskelig kommunikasjon på tvers av tid og kultur.
I verket WEB 5.0 (Youth Series) (2022) lager ripene et mønster som ligner på et edderkoppnett. Den omsluttende formen på nettet kan minne oss om alle de usynlige reglene og forventningene unge mennesker møter, og hele tiden må tilpasse seg. Som et nett som stadig snøres tettere sammen, og trigger følelser av angst og klaustrofobi. Dette er spesielt relevant i dagens samfunn, hvor ensomhet er et økende problem. Samtidig refererer tittelen på verket til utviklingen av Internett og Web 2.0, og hvordan vi nå sitter igjen med brutte løfter om at dette skulle føre med seg økt sosialisering og et større felleskap.